torsdag 9 maj 2013

Enkel mormorsruta

Det är så bra med mormorsrutor för de går att ha till så mycket. Jag ska själv använda en stor mormorsruta till baksidan av kuddarna som ska bli till husvagnen Berit. Jag gör det enkelt för mig och använder bara stolpar och luftmaskor. Nedan beskriver jag mitt enkla recept på mormorsrutor.

Varv 1: Gör 6 luftmaskor (lm) och slut dem till en ring.

Varv 2: Gör 3 lm (=1:a stolpen, lika på varje varv)

 Gör 2 stolpar (st) runt lm-ringen. Detta bildar en stolpgrupp om 3 st.

 Gör *3 lm och därefter 3 stolpar om lm-bågen*

 Upprepa *-* ytterliggare 2 ggr och avsluta med en smygmaska (sm) i 3:e lm i början på varvet.

 Varv 3: Gör sm fram till lm-bågen. Gör 3 lm (1:a st på varvet)

 Gör ytterliggare 2 st

 Gör 3 lm och sedan 3 st om lm-bågen

 Gör *3 st om nästkommande lm-båge, 3 lm, 3 st*

 Upprepa *-* ytterliggare 2 ggr och slut varvet med en lm i 3:e lm på varvet.

 Varv 4: Sm fram till kommande lm-båge. (3 lm, 2st, 3lm, 3st) om lm-bågen.

 Gör *3 st i mellanrummet mellan stolpgruppen på föregående varv, (3 st, 3 lm, 3st) om nästkommande lm-båge*

 Upprepa *-* varvet ut. Avsluta med sm i 3:e lm i början på varvet.

Att byta färg:
Jag har två alternativ till färgbyte. Antingen:

Alt 1:
 Sm fram till kommande lm-båge.

 Byt färg genom att direkt påbörja första 3 lm med nya färgen och sedan....

 ... vara noga med att jag virkar om garnsnuttarna På detta vis behöver man ju inte oroa sig för att fästa trådarna efteråt. Detta är min personliga favorit. Minskar på arbete.

 Alt 2: Ta av garnet och gör en knut.

Börja därefter direkt med ny färg runt lm-bågen. Detta leder ju dock till att det bildas flera garnändar som måste fästas i slutet. Men smaken är som baken.

Det bästa med mormorsrutor är att de kan varieras i oändlighet. I flera former, färger och storlekar. Det går ju faktiskt att göra dem så stora eller små man vill. Variationen är nog lika stor som mängden virkerskor. Alla kan få sin egna stil. Detta är i sin enkelhet och lätthet min. Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar